Follow by Email

zaterdag 23 maart 2013

Hoera! Drie jaar!



Vandaag was het dan eindelijk echt zo ver: Piak is nu drie jaar. Hij telde al een week lang alle nachtjes die hij nog moest slapen. Tiuri telde dapper mee en vond het eigenlijk net zo spannend als Piak. Vandaag kwamen dan de opa’s en oma’s en ooms en tantes. Het ene kado was nog mooier dan het andere, dus ik verwacht dat we nog een hoop rust hebben de komende tijd;-).

Een extra feest was de onverwachte after-party: mijn broers en (schoon)zussen bleven spontaan eten en film kijken. De woonkamer werd omgebouwd, de kinderen zaten op kussens op de grond en ze mochten lekker met hun vingers onbeperkt pizza eten. Ze kennen Ice Age 4 allebei uit hun hoofd, zodat ze regelmatig alvast citaten gaven en plots verklapten. Het laatste stuk van de film zaten ze allebei verzadigd en ontspannen op een schoot, terwijl Piak ook nog eens lekker de hond zat te aaien.

Ik weet nog precies hoe Piak drie jaar geleden geboren is. Het is bijzonder om te zien dat ons kleine mannetje opeens al zo groot is. Hij kan al vreselijk veel zelf en wil natuurlijk nóg meer zelf doen. Hij stelde deze week opeens ook vragen waardoor ik me realiseerde dat hij echt aan het nadenken is, in plaats van alleen aan het leven in het moment.

Woensdag luisterde hij kinderliedjes van Elly en Rikkert. Opeens vroeg hij ‘Bestaat Jezus echt?’ ‘Bestaat God echt?’ ‘Maar je kan hem niet zien hè?’ Over datzelfde thema ging hij vrijdagochtend verder, met Tiuri. ‘Je hebt twee papa’s, want God is ook je vader’, zei Tiuri. Alsof hij dat allang wist, vulde Piak aan: ‘Maar die kun je niet knuffelen.’ Op zo’n moment besef ik opeens dat hij al echt een mensje is en zou ik vreselijk graag weten wat er allemaal in dat hoofdje om gaat!

Ik bedacht vanmorgen dat de afgelopen drie jaar ontzettend snel zijn gegaan. Nog maar een jaartje, dan gaat ook Piak al naar school. Ik heb me voorgenomen om dit jaar zoveel mogelijk te gaan genieten van Piak (al plak ik hem sommige momenten het liefst achter het behang). Tiuri vraagt regelmatig veel aandacht en over tien weken komt Ukkie daar nog bij. Het zal best een taai jaar worden voor Piak daar tussenin. Gelukkig stond hij deze twee dagen helemaal in het middelpunt. We gaan ons uiterste best doen om hem dit jaar ook lekker te laten genieten en veel liefde te geven!

1 opmerking:

  1. Wat fijn om te lezen! Hier vroeg Grote Broer waarom wij niet op Piaks feestje kwamen, alsof ze elkaar al jaren kennen :-)

    BeantwoordenVerwijderen