Follow by Email

woensdag 6 maart 2013

Intake Opvoedpoli



Vandaag zijn we naar de Opvoedpoli geweest. Natuurlijk was ik best wel een beetje zenuwachtig vooraf. Het bleek een prachtig oud pandje te zijn, vol vrolijke kleuren en mooie dingen. Toen we binnen kwamen, kregen we direct drinken aangeboden. De  wachtruimte was tegelijk ook een soort flexruimte voor de medewerkers. Blijkbaar willen ze uitstralen dat ze heel transparant werken;-).

Het intakegesprek ging heel soepel. Er was alle ruimte om precies uit te leggen welke dingen ons opvallen en wat we graag willen. We willen niet puur opvoedingsondersteuning bijvoorbeeld, maar we willen echt weten wat Tiuri specifiek nodig heeft. Het voelde gelukkig heel respectvol. Niet alsof wij suffe ouders zijn met een probleem dat zij wel even zouden oplossen. Ik heb het idee dat ze ook echt objectief naar Tiuri zelf willen kijken.

Morgen is er een overleg, waar onze vragen besproken zullen worden. Uiterlijk dinsdag worden we dan teruggebeld, met een voorstel voor een vervolgtraject. Misschien is er een onderzoekstraject nodig, misschien zijn er behandelingen nodig, misschien nog iets anders, we gaan er tamelijk open in.

Natuurlijk is het ook ingewikkeld. We doen vreselijk ons best om goede ouders te zijn. Het voelt voor mij dan toch een beetje als falen, als ik er zelf niet in slaag om mijn kind helemaal zielsgelukkig door het leven te laten glijden. Tijdens zo’n gesprek moet je vertellen wat je kind niet goed kan. En je moet hardop uitleggen welke dingen je niet lukken en waar je hulp bij vraagt. Niet mijn sterkste kant…

Het is dan ook extra genieten om daarna samen met Piak de woonkamer ‘schoon’ te maken, terwijl hij gezellig hele verhalen vertelt. Hij wil niets liever dan poetsen! Met dank aan het mooie weer heb ik hem nu lekker in de tuin gezet. Een emmer sopwater, een oud doekje en zijn loopfiets: ik weet niet wat er nu viezer is, Piak of de fiets:-).

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen