Follow by Email

donderdag 11 april 2013

Actuele poëzie

Als rechtgeaarde Neerlandica leer ik mijn kinderen natuurlijk al vroeg poëzie aan.
Dat leidt soms tot verwarring bij anderen. Zo meldde Tiuri als tweejarige aan een oppas: 'Binnen is een moord gepleegd'. In spannende situaties klinkt soms 'Gelukkig hebben ze hem net, precies op 't nippertje gered'. Ook kan het voorkomen dat mijn kinderen uitroepen: 'Bil!'

Momenteel is Piak gefascineerd door de Blauwbilgorgel, waaruit fragmenten spontaan worden geciteerd. Tiuri had een grote voorkeur voor Wiele wiele stap en Ik ben lekker stout. Zo krijgen ze al jong hun klassiekers mee.

Toch denk ik dat het ook goed is als ze voldoende kennis krijgen van poëzie die verband houdt met de actualiteit. Vanavond tijdens het eten maar eens beginnen met een nieuw gedicht:

Een biefstuk is gewoonlijk
Afkomstig van een koe.
Als men een biefstuk pijn doet,
Dan zegt de biefstuk:"Boe!"

Doch als een biefstuk hinnikt
Bij onverwachte pijn,
Dan zal er hoogstwaarschijnlijk
Iets niet in orde zijn.

Daan Zonderland. 1909-1977 Pseudoniem van D.G. van der Vat.
Uit: Redeloze Rijmen en alle andere verzen. Baarn, 1982

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen