Follow by Email

donderdag 2 mei 2013

Stratego



In de vakantie mogen de jongens om 8.00 uit hun bed, om dan zelf naar beneden te sluipen. Dat sluipen lukt nog niet helemaal, maar meestal kunnen wij nog lekker even blijven liggen.

Woensdagmorgen stelde Tiuri voor om samen Stratego te doen. Piak wilde wel, als hij met rood mocht. Tiuri wilde wel met blauw, dus dat was geen probleem. Tiuri heeft Stratego al een paar keer gedaan, dus die legde uit hoe het moest. ‘Je zet al je poppetjes hier neer, met het plaatje naar je toe.’
We hoorden wat getik en geschuif, dus blijkbaar was die uitleg voldoende. ‘Dan mag je telkens één stapje doen als je aan de beurt bent. En dan kun je bovenop een poppetje gaan staan. Wie de meeste punten heeft, die wint. Dan moet het poppetje met de minste punten weg.’ 

Piak wilde wel beginnen. Daarna hoorden we hoe heel rustig en gezellig werd geschoven met poppetjes. Er werden punten genoemd en poppetjes aan de kant gezet.  ‘Die van mij is zes punten’ zei Piak dan. ‘Die van mij is vijf punten, dus dan moet mijn mannetje weg,’ concludeerde Tiuri. Geen idee of het allemaal klopte, maar als ik ’s morgens onder m’n dekbed kan blijven, vind ik het geweldig.

Na een poosje was Piak het zat. ‘Ik ga even plassen, maar jij mag wel doorspelen hoor.’ Tiuri nam zonder gemopper ook de troepen van Piak onder zijn hoede. Zo was het een stuk makkelijker om te winnen tenslotte. Piak had helemaal geen zin om weer terug te komen, nu Tiuri blijkbaar ook zonder hem kon. ‘Ik ga even bij mama kijken. Ga jij maar zelf verder.’ 

Toen Piak halverwege de trap was, riep Tiuri hem na: ‘Ik heb gewonnen!’ Piak klom rustig door en riep opgewekt terug: ‘Wat zielig voor mij. En de winnaar moet het opruimen!’

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen