Follow by Email

zondag 23 juni 2013

Borstvoeding



Bij babymelk mag geen foto van een baby op de verpakking. Dat besliste het Europese parlement vorige week. Van zo’n  blije gezonde baby zouden moeders namelijk in de verleiding kunnen komen om geen borstvoeding te geven. En in Brussel hebben lobbygroepen zoals La Leche League en Vereniging Borstvoeding Natuurlijk blijkbaar een heleboel invloed.

Inmiddels heb ik een heleboel mooie folders in huis over hoe geweldig borstvoeding is. Want niet alleen de politici moeten overtuigd worden, ook alle kersverse moeders. De boodschap luidt: ‘Het beste voor de baby, goed voor de hechting, goed voor de moeder, natuurlijk, makkelijk, fantastisch!’ Maar waarom doet de borstvoedingsmaffia zo veel moeite om iedereen te overtuigen? Waarom heb je daar zelfs een reclameverbod op poedermelk voor nodig?

Na bijna drie weken borstvoeding heb ik daar wel een verklaring voor. Mijn ervaring? Het is zeker in het begin ontzettend pijnlijk: happen, zuigen, kloofjes, stuwing, borstontsteking, spruw. Daarnaast is het een hoop gedoe: zoogkompressen, lekkende borsten, voedingsbeha’s, voedingsshirts, altijd zelf moeten voeden. 

Ervaringsdeskundigen om mij heen zeggen dat het na drie weken beter gaat. Na zes weken zou borstvoeding geven zelfs leuk worden. Ik ga dus nog even volhouden, want zo ver ben ik nu nog niet. 

Maar als ik fabrikant was van babymelkpoeder, zou ik het wel weten. Ik zou op mijn producten een blije moeder zetten!


Lavinia waardeert borstvoeding wel!

3 opmerkingen:

  1. volledig herkenbaar...na drie maanden begon het pas te wennen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen