Follow by Email

vrijdag 23 augustus 2013

Grote kleine jongen

Piak is groot. Dat vindt hij in ieder geval zelf. En als je hem naast Lavinia zet, is dat natuurlijk ook zo.
Hij speelt nu sinds een paar weken dus zelfstandig buiten het hekje. Ik vind dat doodeng en hijzelf volgens mij stiekem ook. Hij droomt in ieder geval weer enorm en is vreselijk moe van die grote ruimte vol nieuwe indrukken. (En van de gebroken nachten, net als wij...)

Gisteren kwam hij hijgend naar binnen gestormd. Hij was klaar met buiten spelen, want in de speeltuin waren grote jongens. Wat ze dan deden? Ze liepen langs en zeiden hallo. Hoe angstaanjagend als je drie bent! 's Avonds zat hij badend in het zweet rechtop in bed, met tranen die over zijn wangen stroomden. Hij had gedroomd van de grote jongens.

Vanmiddag wilde hij graag zónder Tiuri bij een buurmeisje gaan spelen. Ik moest mee om het te vragen. Buurmeisje is zeven en is de jongste, dus die vindt Piak nog wel 'schattig'. Piak deed op de mat zijn schoenen uit en ging langzaam mee naar boven naar de lego. Ondertussen stond ik nog te kletsen met de buurvrouw. Plotseling een gehuil van halverwege de trap: ik durf toch niet, ik wil naar mama!

Aan de andere kant is hij nu groot genoeg om Tiuri te imiteren bij ongewenste situaties. Hij kan vreselijk boos worden, huilen, schreeuwen en stampvoeten. Als hij zelf z'n klei moet opruimen. Of als hij een stroopwafel wil en niet krijgt. Of als hij drie minuten op zijn beker moet wachten.
Voor ons is duidelijk dat het slechts imitatie is. Piak kan namelijk ook het uit-knopje vinden. Komt de opruimer/stroopwafel/beker, dan 'plop' is het stil. Dan zegt meneer met een gewone stem, hooguit wat schor, netjes dankjewel...

Het leukste aan Piak vinden wij echter zijn mooie uitspraken. Zomaar twee voorbeelden.
Hij wilde niet op de babykamer slapen, want 'ik wil wel aan bloemen ruiken, maar ik wil ze niet op het behang'.
Onze gast werd deze week zo aardig bevonden, die mocht wel blijven logeren. Dat er geen logeerbed was, vond hij geen probleem. Genereus bood hij aan 'je mag wel tussenin'.
Eigenlijk zou ik die uitspraken allemaal moeten opschrijven, maar dan mag ik wel met een boekje en pen achter hem aan blijven lopen!

1 opmerking:

  1. Mooi is dat. En ja, eigenlijk moet je ze opschrijven want je vergeet het zo weer!

    BeantwoordenVerwijderen