Follow by Email

zaterdag 12 oktober 2013

Familiefeest

De hele ochtend hobbelden we van incident naar incident. Tiuri was pas rond 13.00 bereid om aan te kleden, bijvoorbeeld. De reden? Vandaag vierden mijn opa en oma hun verjaardagen. Meer dan 70 man in een kerkzaal, vanaf 15.00, met tot slot een broodmaaltijd. Meer dan 100 km enkele reis. En daar zien we allemaal ieder jaar tegenop...

Ik heb uitermate gedetailleerd met de jongens doorgesproken wat er ging gebeuren. Ik herinnerde me weer levendig hoe Piak vorige keer boos werd en 'stomme mama k.u.t.mama' gilde, temidden van mijn keurige refofamilie. Dus spraken we ook af wat ik van hen verwachtte.

Gezien de incidenten en de vermoeidheid van iedereen, besloten we pas om vijf uur te arriveren. En de heenreis ging best aardig, met cd en snoepjes.
Tiuri werd cool bevonden door een achterneefje. De DS met koptelefoon werkte dus op drie manieren prima: stoer, prikkeldempend en vermaak.
Piak kleurde wat, knuffelde met tantes en rommelde rond.
Lavinia had haar mooiste jurkje aan en lachte lief.

Ik ging alvast met Tiuri en Piak in de eetzaal kijken. Zeer ervaren legde ik het programma nogmaals uit. Bovendien wees ik vast aan: één broodje, één bolus, één kroket, één glas yoki, daarna fruit. En nee, geen discussie. Zowaar, ook het eten verliep prima!

Daarna rende Piak nog even tegen een bakstenen muur, zodat hij nu een enorm blauwe wang heeft en aan me vastgeplakt zat de rest van de avond.
En Lavinia wilde onder het eten niet slapen en niet drinken en eigenlijk alleen maar rondgereden worden in de kinderwagen.
En ik heb wat tantes maar een toelichting gegeven op de noodzaak van Tiuri's koptelefoon tijdens de maaltijd.
Heus, viel niet eens zo erg tegen.

Op de terugweg huilde Lavinia oorverdovend tot de Moerdijk brug. Ze snikte zelfs na tot de Brienenoord brug. Piak sliep daarna in, maar Tiuri ging nu om 21.40 nog naar de wc. Die zal morgen wel afreageren.

Het is de enige keer in het jaar waarop de hele familie compleet is. Ik vind het ook best leuk om iedereen dan te zien. Het enige minpuntje is dat ik daarna helemaal uitgeput ben...

3 opmerkingen:

  1. Het is gewoon afzien met kleine kinderen een familiefeest bezoeken, zeker als je geen standaard kinderen hebt en een familie die al vergeten is dat kinderen niet altijd doen wat men van ze verlangt... Ik heb al snel beslten dat ik sommige feestjes en bijeenkomsten gewoon niet meer deed, met kindderen. Of hooguit met een of twee kinderen en een ouder. Het moet leuk lijven voor iedreen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Ik vind het ook best leuk"... wat staat dat haaks op het "enige minpuntje". Begrijpelijk dat je er niet onder uit kunt, nog begrijpelijker dat je er het liefst onder uit zou willen. En niet omdat je te beroerd bent, of niet van ze houdt, maar omdat je de spaarzame energie veel beter kunt gebruiken. Jammer dat er niemand oppert dat een jaartje overslaan ook best okee is. Want volgens mij is dat zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi, over dat t-shirt....(ik kan geen emailadres van je vinden dus maar even zo...) . je mag hem hebben hoor, maar denk je dat zijn hoofd hier wel in past? En ik kan ook niet garanderen dat mijn stijfkopje dat shirt van jou wel mooi vindt... :-)

    BeantwoordenVerwijderen