Follow by Email

woensdag 16 oktober 2013

Van alles leren

Na een verwoede zoektocht naar de beste deal heb ik sinds een week een bakfiets. Met drie wielen, want zo'n tweewieler durf ik helemaal niet. Piak en Tiuri wilden 's avonds direct een rondje proberen en klommen er blij in. Maar wat is dat lastig zeg! Het ding is zwaarder dan ik, waar het gewicht van de kids nog bij komt. De bocht bleek een te grote uitdaging met twee zware beweeglijke jongens erin en ik had werkelijk een hártverzakking.

Ik vroeg om raad aan Roos, die als bakfietsmama al veel meer ervaring heeft dan ik. Gelukkig wist Kenji de gouden tip: doe alsof je een Romeinse wagenmenner bent. En inderdaad zeg, het werkt! Ik heb steeds vaker het gevoel dat ik controle heb en de boel aanstuur. Dank Kenji en Roos!

Ik vind het alleen nog doodeng als de weg helemaal scheef is (ongeveer overal in onze zompige moerasstad) en die fiets een heel eigen route dreigt te kiezen. Bruggetjes, schuin omhoog of omlaag bij stoepjes, scherpe bochten, ik moet nog een hoop leren. Maar vandaag ben ik met bakfiets, Lavinia en Piak naar het consultatiebureau (CB) geweest, plus naar het schoolplein. Daarna heb ik aan mijn arm- en beenspieren gevoeld of ze al sterker waren en ál het brood opgegeten...

Piak heeft nu een prachtige nieuwe fiets. Die is dus óók al aan het leren fietsen. Want zijwieltjes zijn leuk, maar hij vindt zichzelf groot genoeg om het zonder te proberen. Het gaat best goed, maar ik mag er steeds naast rennen...

Overigens zorgde Piak voor consternatie bij de mevrouw van het CB, waar we alleen voor Lavinia kwamen. Piak vindt het speelgoed daar suf en neemt dus zelf maar iets mee. En zijn werk/kleurboek was vijfplus! Dit kon echt niet. Piak deed razendsnel een doofhofwerkje voor. Mevrouw was helemaal perplex. Gnagnagna, eindelijk zijn de rollen omgekeerd: zij in verwarring in plaats van ik!

En Lavinia moet ook iets leren: eten ínslikken. Want die fruit- en groentehapjes zijn wel lekker, maar ze snapt werkelijk nog niet wat je daar mee kan. En als zij nou iets anders dan mamamelk leert eten, hou ik meer energie over om te leren fietsen!
Even proberen in de babyschelp
En dan voor het echie, Lavinia slapend in een dik winterpak

1 opmerking: