Follow by Email

vrijdag 8 november 2013

Piaklogica


Tegenwoordig wandelen we vaak van en naar school. Je moet er even wat tijd voor uit trekken, want het tempo ligt laag. 's Morgens heen lukt het in 10 minuten, 's middags terug zijn we al snel een kwartier onderweg. Maar met een beetje geluk hebben we dan ook leuke gesprekjes.

Gistermiddag meldde Tiuri dat er een magneet in de aarde zit, die alles naar zich toe trekt. Daarom valt alles naar beneden. De maan heeft niet zo'n magneet, dus daar moet je een speciaal zwaar pak aan, anders ga je zweven. Waar deze kennis vandaan kwam, geen idee. 'Bedoel je de zwaartekracht?' Precies, dat was het woord wat hij zocht. Piak informeerde uiteraard direct hoe dat dan allemaal werkt.

Ik groef in mijn geheugen naar theoretische kennis die al járen was weggezakt. Meneer Newton zag een appel vallen en bedacht dat alles naar de aarde valt. Toen had hij bedacht waarom dat was. 'Nee hoor, hij kreeg hem op z'n hoofd!' riep Tiuri direct. Ik legde uit dat de maan ook zwaartekracht heeft, maar minder sterk dan de aarde. Vervolgens kreeg ik een discussie met Tiuri over de sprongetjes van mensen op de maan en hoe dat dan komt enzo.

Piak dacht ondertussen een tijdje na. 'Als ik straks mijn appel in de lucht gooi, kan ik hem met twee handen vangen, want dan is hij in twee stukken. Dat komt dan door de zwaartekracht.' Huh? 'Dan trekt de magneet hem toch naar de aarde toe!'

1 opmerking:

  1. O wat leuk dat hij daarmee bezig gaat. Waar ze dingen soms oppikken weet je toch nooit (school, tv, boeken, gesprekken tussen andere mensen..)

    BeantwoordenVerwijderen