Follow by Email

zaterdag 16 november 2013

Tiuri, de tijd en de cijfertjes

Tiuri deelt zijn dagen in op 'schooldag' en 'niet-schooldag'. Op een niet-schooldag mag hij namelijk 's morgens achter de laptop. Welke dag het precies is, daar hoor ik hem nooit over. Meestal weet hij dat ook niet: dat concludeert hij aan de hand van wat er gedaan wordt. Boodschappen doen? O, zaterdag. Naar de kerk? O, dan is het zondag. Maar hoe laat het is, dat weet hij altijd precies.

Iedere morgen mogen de jongens om half acht uit bed. Tiuri heeft nu bedacht dat het ook 7.28 mag zijn, omdat hij dan 7.30 beneden is. (Ik vermoed dat de klok in de kamer ietsje vóór loopt...)
Vanmorgen had ik net Lavinia gevoed en wist ik heel zeker dat het nog geen zeven uur was. Toch hoorde ik de jongens praten over 'uitgeslapen'. Tiuri's wekker zei 9.01, dus wilde hij uit bed. Zijn horloge zei 7.00. Toen had hij kortsluiting. Hij koos uiteraard voor 9.01 en begon aan zo'n berucht drama.
Gelukkig heeft hij een handige papa, die de wekker héél snel weer op 7.01 kon zetten. Toen klopte alles weer en ging hij braaf liggen wachten tot hij naar de laptop mocht.

Tijd is zó vreselijk belangrijk voor Tiuri. Hij had er echt moeite mee dat we aan de klok gingen draaien voor de wintertijd. Pas toen we uitlegden dat het een 'regel' is, die in alle landen geldt, ging hij er langzaam mee akkoord. Hoewel hij die eerste zondagochtend wel riep: 'Ik ben lekker om 6.30 uit bed gegaan, jullie hebben me niet beet genomen!'

Pas las hij in een boek dat iemand iets op z'n elf-en-dertigst deed. Hij kwam verontwaardigd naar me toe: dat is toch geen getal? Ik probeer hem uit te leggen wat 'uitdrukkingen' zijn, met als magisch voorbeeld ik schrik me een hoedje. Dat is hoedje is niet doorzichtig, niet onzichtbaar, maar denkbeeldig. En het zinnetje is een 'uitdrukking'.
Ik zei dus dat elf-en-dertigst ook bij een uitdrukking hoort, dat het een 'grapje-getal' was. Het arme kind is de rest van de dag van slag geweest.

Getallen en de klok, daar maak je geen grapjes mee!

2 opmerkingen:

  1. Typisch ja.. en best lastig voor hem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat voor een boeken leest jouw zoon ;-)
    Gelukkig morgen nog een niet-schooldag!

    BeantwoordenVerwijderen