Follow by Email

woensdag 22 januari 2014

Lactosevrij

En toen kwam er weer iets nieuws: Lavinia lijkt koemelkallergie te hebben.

Op het consultatie.bureau vertelde ik dat ze telkens groene pampertjes maakt. En heel veel per dag ook. Dat ze nog regelmatig tien keer per dag drinkt en ook twee keer 's nachts komt. Lavinia weigert nog steeds fruithapjes enzo. Van een paar hapjes brood krijgt ze echt erg buikpijn. Nu ging de curve van haar gewicht ook nog eens steeds minder steil. Binnen de marges van het CB, maar errug afwijkend ten opzichte van de jongens. Die wogen op deze leeftijd ruim 9 kilo, Lavinia zat op 6880. De jeugdarts werd erbij gehaald. Die heeft een mooie brief opgesteld voor een diëtiste.

Inmiddels ben ik een week aan het diëten. Geen melk, geen noten, helemaal niks wat op lactose lijkt. De pampertjes verkleuren naar zwitsal-geel. Lavinia komt nu 's nachts alleen om 4.00 een keertje. Ze is gezellig, ze slaapt veel langer achter elkaar, ze drinkt minder vaak. Het lijkt erop dat dit werkt. Vanmorgen heeft ze zelfs een kwart appeltje gegeten zonder drama daarna!

Natuurlijk vind ik het geweldig dat Lavinia hier blij van word. Maar weet je wel waar allemaal melk in zit?! Ongeveer alles waar mijn broodnodige calorieën in zitten, is geschrapt van het menu. Geen slagroom in de koffie, geen chocoladereep met noten 's avonds, geen gevulde koeken overdag.

Ik geloof dat ik de komende tijd vreselijk creatief ga worden. Want het moet natuurlijk ook nog wel lekker en gezond zijn allemaal. Extra pure chocola mag, maar is een stuk minder in grote hoeveelheden naar binnen te schuiven. Punselie heeft lekkere koekjes, die je per pak moet eten om genoeg te krijgen. Tijd om recepten te zoeken en te maken.

Vandaar een extra tab op m'n blog!

2 opmerkingen:

  1. Oeps, die punselies, herkenbaar ja... mmm. FIjn dat je er achter bent wat het is, maar wel erg lastig ja. Hoewel ze er ;ater wel weer overheen kan groeien geloof ik? En stoppen met borstvoeding en speciale melk uit fles, is dat een optie?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zolang Lavinia niet uit de fles drinkt, zal stoppen met borstvoeding nog niet aan de orde zijn, vrees ik...
    Meestal groeien ze er inderdaad overheen, gelukkig!

    BeantwoordenVerwijderen