Follow by Email

dinsdag 21 januari 2014

Maanmannetjes

Gisteren maakte Piak hoge sprongen toen we uit school liepen. 'Ik doe alsof ik op de maan loop in een speciaal ruimtepak. Want op de maan is geen zwaartekracht.' Tiuri riep direct dat er wel zwaartekracht is, maar minder dan op de aarde. 'En hoeveel zwaartekracht is er eigenlijk op Mars?' Ahum, dat weet ik niet.

'Jupiter is de grootste planeet,' ging Tiuri verder. 'Die is vernoemd naar een god van de Romeinen, want in de Asterix zeggen ze steeds Bij Jupiter.' Piak wandelde inmiddels weer gewoon en riep: 'Pluto is ook een hond én een planeet.' Vervolgens mocht ik in mijn geheugen graven naar de andere planeten.

'Waarom zijn er nog geen mensen op Mars geweest?' Ik heb tussen school en thuis dus zoveel mogelijk uitgelegd over Curiosity, wetenschappelijk onderzoek, raketten en afstanden in de ruimte.
Onlangs heb ik op een avond mijn vingers voorzien van playmobil-helmen die de zon, maan en aarde voorstellen. Een hele uitdaging om je vingers om elkaar heen te laten draaien als je dag/nacht/maand/jaar uitlegt!

Ik denk dat ik gauw in de bieb op zoek moet naar passende boeken over het heelal. Want mijn kennis houdt hiermee momenteel wel zo'n beetje op hoor.

Drie en zes jaar. Soms vraag ik me af van welke planeet onze jongens komen...

2 opmerkingen:

  1. "Papa weet álles van de ruimte!", stralend gevolgd door "en jij niet, hè mama". Als je je inleesmateriaal uit hebt, stuur dan maar gauw door naar mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk, nieuwsgierige kinderen. Goed voor de soepele vingerspieren ook :-)

    BeantwoordenVerwijderen