Follow by Email

zaterdag 4 januari 2014

Tsja, we zullen hem missen! Niks aan te doen!*

Het is verbijsterend om te zien hoe snel Piak ontwikkelt. Vorig jaar in de kerstvakantie was het nog een echt peutertje van twee. Nu is hij helemaal klaar om naar school te gaan. Hij is creatief, heeft fantasie, heeft een geheugen als een olifant en verveelt zich regelmatig. Dan ben ik de klos om leuke dingen te bedenken. Inmiddels kan hij dus spinnenwebben maken en muizentrapjes en pompons. Hij kan knippen, plakken, kleuren en tekenen. Hij kan verven en borduren. Hij kan stoffen en stofzuigen en poetsen en groente en fruit snijden. Hoog tijd dat de juf hem nieuwe dingen gaat leren, want mijn kunsten zijn wel zo'n beetje uitgeput. En anders leer ik hem al míjn huishoudelijke klusjes.

Piak verwondert zich nog zo heerlijk over de wereld. Hij snapt al zoveel. En tegelijk is er zoveel dat hij ontdekt. Zo vroeg ik donderdag of een vriendin Lavinia eten wilde geven. 'Heb jij dan ook borsten?' vroeg Piak onthutst. (Lavinia kreeg banaan!)
Gisteren fluisterde hij in m'n oor dat ik iemand moest bellen om iets te vragen. 'Maar dan moet je wel je telefoon aan je andere oor doen. Want soms gaat een zinnetje door je ene oor naar binnen en door je andere oor naar buiten!'

Piak houdt ook veel van liedjes, gedichten en citaten uit boeken en films. Ik moet altijd goed opletten wat hij nou weer opdoet, want anders snap ik hem vaak echt niet.
Hij wil bijvoorbeeld graag z'n fiets mee naar het onbewoonde eiland, want dan hoeft papa hem niet te helpen en valt hij toch niet. In de winkel levert het onthutste blikken op als hij roept: 'Ik doe mijn handen op mijn rug en ik zeg lekker niks terug! BIL!'


Opeens realiseerde ik me dat het nog maar drie maanden duurt voordat hij vier is en dat hij bíjna echt naar school gaat. Dan wordt het vast plotseling heel stil in huis overdag. Ik wil er dus nog even heel goed van genieten, van deze laatste weekjes!

* Ice Age 3, citaat van de buidelratjes

1 opmerking:

  1. Kleine kindjes worden groot! Hij zal het vast leuk gaan vinden op school.

    BeantwoordenVerwijderen