Follow by Email

dinsdag 28 januari 2014

Zjiwafje

Op een dag kreeg Tiuri een knuffeldier van oom en tante. Ik vermoed dat hij nog twee was, want het beest heette 'Zjiwafje'. Of het nou aan oom en tante lag of aan het ding zelf, sindsdien ging Zjiwafje overal mee naar toe. Ik heb ettelijke uren besteed aan het zoeken en opletten, zodat Tiuri en zijn knuffel ook weer samen thuis kwamen.

Op een nacht had Tiuri een bloedneus. Hij was ontroostbaar. Niet van de schrik of van het bloed hoor. Nee, omdat Zjiwafje bloed op z'n poot had. Vreselijk dilemma, om drie uur 's nachts. De knuffel wassen, terwijl dat niet mocht van het wasvoorschrift? Alleen z'n pootje onder de kraan houden? Een druipnatte knuffel weer mee naar bed, dat leek me niet handig. Maar zonder knuffel slapen, dat ging ook niet. En zolang er bloed op zat, was Tiuri uiteraard ook niet in slaap te krijgen.

Dus besloot ik midden in de nacht om een gaasverband aan te leggen. Verhaal erbij, dat Zjiwafje gewond was en nu weer beter zou worden. Tiuri vond het zó stoer, hij heeft het nog dagen aan iedereen verteld. En ik besloot dat er nog een reserve exemplaar moest komen.

Inmiddels heeft Tiuri zijn familie compleet: het oudste ding heette voortaan Tiuri. Daarna kwam Zjiwafje-mama. Op een vrijmarkt kocht hij voor twee euro nog twee exemplaren. Toen Lavinia geboren werd, kwam er nog een vijfde bij. Ze liggen allemaal in z'n bed en hij past er zelf nog net tussen. En ze zijn allemaal onmisbaar.


Pas kwam Tiuri ontdaan thuis uit school. Klasgenootjes hadden hem geplaagd: dino's zijn jouw lievelingsdieren en juf zegt dat dino's niet bestaan hebben*, dus lekker puh! Tiuri kreeg van mij diezelfde middag nog college over dino's, evolutie en schepping. 's Avonds kon hij er toch nog niet van slapen. Ik moest even in zijn bed komen liggen, voor een extra vertrouwelijk gesprekje. 'Mama, weet je wat het ergste was? Dino's zijn helemaal niet mijn lievelingsdieren! Ik durfde alleen niet te zeggen dat ik veel meer van girafjes hou...'



* Toch juf ook nog eens college geven!

2 opmerkingen:

  1. De lieverd!
    (En ik had aan het eind van je stukje pas door dat Zjiwafje een Girafje was :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach, schattig.... Ik dacht eigenlijk eerst dat hij zIJwafje heette, en begreep ook niet waarom... :-)

    BeantwoordenVerwijderen