Follow by Email

donderdag 6 februari 2014

Groente en soep eten...

Af en toe zijn de jongens de klos: groente eten. Want wortels en doperwten gaat prima. Spruitjes en sperziebonen onder protest ook best aardig. Maar verder...

Gisteren had ik prei, bleekselderij en taugé. Groente, groen en sliertjes dus. Bedenk daarbij ook nog eens een lactosevrij sausje en het wordt een kansloos project. Gelukkig heb ik twee geheime wapens: de staafmixer en versierde borden.

Hoe dat werkt? Een grote appel in stukjes erbij voor de smaak. De helft van de groente pureren zodat je een saus hebt. Onze borden halfvol scheppen met groentes. Daarna kregen de jongens allebei een kasteel van witte rijst, een ophaalbrug en binnenplaats van gepureerde groente en spekjes er omheen als aanvallers.

Ze keken naar onze borden, prezen zich stiekem gelukkig dat zij geen groente hadden, en aten zonder woord van protest prei, bleekselderij en taugé! 




Zelfgebakken brood!
Tiuri eet al heel zijn leven geen hap soep. Nooit het kleinste druppeltje. Maar na het succes van gisteren, besloot ik het gewoon te gaan proberen.

Vandaag hadden we dus linzensoep. Ook gepureerd natuurlijk. Met tomaat en aardappel en nog meer groente, allemaal onherkenbaar gemaakt. Tiuri mocht een grote rookworst in plakjes snijden en in de pan kieperen. Maar dit was toch een brug te ver hoor, ondanks de bijgeleverde rietjes om te drinken.

Tiuri wilde wel zijn brood in de soep dopen en dan opeten, dus het ligt niet aan de smaak, maar aan de structuur. Ik kreeg er zelfs een compliment voor: 'Mama, je kan heel goed koken. Dit is de minst vieze soep die ik ooit heb gezien!'

2 opmerkingen:

  1. Knap van je. Ik ben minder creatief en geduldig. En herken het probleem wel, drama met eten hier van groente en warm eten. Zelfs witte rijst is een probleem en peuter weigert zowel pasta als rijst en eet een heel klein stukje aardappel )en patat wel ntuurlijk he...)

    BeantwoordenVerwijderen