Follow by Email

maandag 3 februari 2014

Lucht en leegte

Tijdens het stofzuigen voelde ik vandaag weer een diepe verwantschap met de Prediker.
Al die dagelijkse huishoudelijke dingen zouden niet zo erg zijn, als je tenminste lang kunt genieten van het resultaat. Op een of andere manier weten onze jongens echter het hele huis in no time in een woestenij te veranderen.
Vandaag had ik voldoende ergernis en puf opgebouwd om een grote schoonmaakronde te doen. Wc, badkamer, hele huis gestofzuigd, wassen gedraaid, woonkamer opgeruimd, alle banken van binnen en van buiten en eronder schoon. Het zonnetje scheen en ik overwoog zelfs de rámen te gaan zemen.

Piak verveelde zich ondertussen weer ongelooflijk. Ik prees me gelukkig dat de nieuwe buurvrouw langs kwam met haar zoontje: hij is even oud, verveelde zich ook enorm en komt straks bij Piak in de klas. Piak en buurjongetje zagen het helemaal zitten en scheurden direct op loopfietsjes door de tuin. Vervolgens besloten ze te gaan stoepkrijten. Heel gezellig en kameraadschappelijk enzo.

Ik ging even Lavinia verschonen en was onthutst hoeveel de jongens in korte tijd voor elkaar kregen. Het stoepkrijt was vergruisd onder twee loopfietsjes. Daarna hadden ze zichzelf daarmee gekleurd. Vervolgens hadden ze met hun handen en hoofden mijn grote raam gestempeld. Tot slot hadden ze het héle raam maar ingesmeerd.

Tijd om naar school te lopen, dus dat raam moest maar wachten. Op de terugweg waadden de jongens gezamenlijk door een enorme modderlaag. Ik verplichtte ze dus om op de mat jas en schoenen uit te doen. Ondertussen sjeesde ander buurjongetje met hoge nood en modderhoeven mijn schone wc in.

IJl en vluchtig, zonder zin, nutteloos is alles, zegt Prediker. En ik denk dat dit de perfecte beschrijving van het huisvrouwenbestaan is...
Nee, je ziet dus inderdaad niks meer...

3 opmerkingen:

  1. Juist, mooi omschreven.

    Ik maak schoon als ze op school zitten, heb ik er nog een paar uur lol van! :-) (En dan tegen de tijd dat man thuiskomt is er niets meer te zien van mijn ijver...)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh gruwel. De draken!
    Toch complimenten dat je zoveel gedaan hebt.
    Liefs je zusje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, je schrijft het zo leuk op. Wie schrijft, die blijft!

    BeantwoordenVerwijderen