Follow by Email

maandag 10 maart 2014

Nog twee weken!

Nog twee weken, dan gaat Piak naar school. We tellen allebei af.
Ik probeer de zonnige kant te zien van deze laatste twee weken. Met Piak en Lavinia naar de kinderboerderij. Met Piak koekjes bakken en knutselen. Nog even echte Piak-tijd, voordat de school hem opslokt.

Tegelijk kan ik enorm uitkijken naar de rust en stilte straks overdag. Ik zie uit naar bijslapen, gewoon tegelijk met Lavinia overdag naar bed. Ik zie uit naar de wc poetsen zonder dat er precies op dat moment een peuter nodig moet. Ik zie uit naar het moment dat ik allerlei klusjes achter de rug heb waar ik nu niet aan toe kom. (Nog niet naar de uitvoering zelf...) Ik zie uit naar lezen, lezen, lezen.

Stiekem kriebelt er ook van alles in mij om weer te gaan doen. Niet dat ik al heel concrete plannen heb, over een baan of studie of andere toekomstmuziek. Maar als ik alleen Lavinia thuis heb, moet ik toch tijd genoeg hebben om weer échte dingen te doen?

Op zo'n moment moet ik mezelf echt even tot de orde roepen. Voor mijn gezin en huishouden zorgen is ook echte dingen doen. Het is ook belangrijk en de moeite waard. Ik ben blij dat ik weer de mentale energie begin te krijgen om iets verder te kijken dan het tuinhekje. Maar fysiek heb ik nog wel wat kilo's en slaap in te halen voordat ik weer op een aanvaardbaar niveau zit.

Ik begin weer van alles te willen, maar tegelijk wil ik niet opgeven wat ik dit jaar heb ontdekt. Dat zijn eigenlijk heel gewone dingen, die ik nooit miste toen ik nog bijna fulltime werkte. Maar nu, nu beleef ik er een hoop vreugde aan. Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om zelf de hele dag voor Lavinia te zorgen. Ik kan echt genieten van de wandeling naar en van school met Piak. Ik ben trots als ik met een heleboel geduld in Tiuri's hoofd kan kijken en hem kan begrijpen.

Eigenlijk heb ik ontdekt dat thuismama zijn vermoeiender is dan een job op kantoor. Dat je er geen cent voor betaald krijgt, maar dat ik er wel veel plezier aan kan beleven. Maar soms moet ik mezelf daar wel heel bewust op wijzen. Dus nog even voor mezelf hardop: thuismama zijn is óók echte dingen doen.

1 opmerking:

  1. En zo is het! Belangrijk en fijn werk, geniet er van. Doen je kinderen ook.

    De illusie dat ik tijd heb als die en die eenmaal iets groter is / naar school is / zelf ... kan... heb ik laten varen. Net als dat je opeens ruimte over zou houden als je er een zolder bij laat bouwen of dat je geld overhoudt als je meer gaat verdienen. Het verdampt waar je bijstaat :-)

    BeantwoordenVerwijderen