Follow by Email

maandag 31 maart 2014

Passend onderwijs

Bij passend onderwijs droom ik van een school die vraagt: wat past bij dit kind? Wat heeft dit kind nodig om tot bloei te komen en gelukkig te zijn?

Vrijdag had ik gesprek op school, dat het tegenovergestelde opleverde. Ik had vier weken daarvoor aangegeven dat er een gesprek moest komen. Tiuri komt élke dag boos thuis uit school, zoals hier. Hij lacht niet meer, hij speelt niet meer, hij wil niets meer. Van pure frustratie over school, ontploft hij zowat dagelijks op de terugweg al. Ik wilde graag begrip, aandacht voor zijn autisme, een handelingsplan, een evaluatie daarvan, een toets om te kijken op welk niveau hij zit en passende uitdaging.

Het resultaat: geen handelingsplan (we wachten nog op een gespreksverslag), een evaluatie met de juf en de ib-er over 8 weken, geen extra uitdaging, geen toetsen, geen begrip. Ze hebben nooit iets aan hem gemerkt wat om extra aandacht, zorg of begeleiding vraagt. Als er een probleem is, moeten we thuis maar hulp zoeken. Ik snap zo goed dat mijn kind boos wordt van school!

Zaterdag zijn we naar een geitenboerderij geweest. Ze hebben geitjes de fles gegeven en geknuffeld. Ze hebben op een pony gereden. Ze hebben een kalfje geknuffeld en lekker buiten gespeeld. Ik heb ontzettend zitten snotteren, toen ik Tiuri's stralende, ontspannen gezichtje zag. Van geluk en verdriet en alles door elkaar.

Ik weet weer dat ik het kan, mijn kind helpen en voor hen zorgen.
Ik wil gewoon graag dat hij óók met zo'n blij gezichtje uit school komt op een dag!


2 opmerkingen:

  1. Balen is dat zeg! Kan hij zich zo goed verbergen op school, of zijn ze blind (of hebben ze niet direct zin om te handelen)? Ik kan me zo goed voorstellen dat je die juffen en ib-ers in hun nekvel wil pakken en iets wilt laten doen. Deze foto is geweldig, dat hebben jullie thuis dan wel weer voor elkaar gekregen, gelukkig...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En ja, die eerste zin: het klinkt zo mooi, maar ik geloof dat het meer met bezuinigen te maken heeft dan dat er echt opeens heel veel meer geld en aandacht voor het individuele kind beschikbaar is...Hmh.

    BeantwoordenVerwijderen