Follow by Email

donderdag 6 maart 2014

Rugzak

Er kwam een mail van school. Klasgenoot van Tiuri heeft autisme. Hij is daardoor snel overprikkeld en agressief. Hij reageert dat tot nu toe af op zijn schoolspullen en op de juf. School doet er alles aan om de veiligheid van medeleerlingen te behouden (sic!). De ouders vragen in de mail begrip en geduld voor hun kind. De school heeft een rugzakje aangevraagd voor extra ondersteuning.

Mijn eerste reactie was respect voor de openheid van de ouders. Toen bedacht ik hoe de moeder mij vertelde dat ze thuis niet aan extra regels of structuur doen, want dat is zo'n gedoe. Zo nam ze onlangs op woensdagmiddag tijdens een speelafspraak Tiuri plus twee eigen jongens mee naar de supermarkt. (Kind flipte in winkel, Tiuri thuis. Logisch! )

Mijn tweede reactie was daarom verontwaardiging: de ouders laten steken vallen en de school draait er voor op.

Vervolgens spookte door mijn hoofd hoeveel moeite wij moeten doen om op school te krijgen wat Tiuri nodig heeft. Dat kind krijgt een rugzakje, aandacht, begrip, en wij maar alles zelf oplossen.

De moeder van klasgenoot werkt onregelmatige diensten. Ik werk niet meer, maar doe mijn uiterste best om mijn kind structuur en veiligheid te bieden. Ik geef van alles op, en zij laat het op het bordje komen van de juf en de klas (en de belastingbetaler).
Het zal vast genuanceerder liggen, maar ik was vreselijk kwaad.

Tot ik me afvroeg welk kind gelukkiger is. Dat is zonder enige twijfel Tiuri.

Toen nam ik míjn rugzak maar weer dapper op...

Update: precies vandaag is juf met verlof. Vanmorgen thuis drama. En nu heeft klasgenoot Tiuri in zijn gezicht geslagen, gewoon onder de les...

2 opmerkingen:

  1. Niet klagen, maar dragen :-)

    Komt Tiuri niet in aanmerking voor een rugzakje? Ik vind het zelf wat ver gaan om de hele klas te informeren over het rugzakje van een kind. Uiteraard gaat het (indirect) iedereen aan, maar op deze manier lijkt het net of school bij voorbaat al excuses maakt dat het de situatie niet in de hand houdt/heeft…

    Ooit zei iemand mij dat ik niet moest vergelijken omdat ik dan alleen maar kon verliezen. Daar moet ik nu ineens aan denken. Jij maakt als moeder jouw keuzes, de moeder van het klasgenootje de hare. Dat jouw keuzes dappere keuzes zijn, staat als een paal boven water!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die update, dat klinkt niet goed... Ben het helemaal met jou eens, super voor Tiuri dat ie een rugzakmam heeft :-)

    BeantwoordenVerwijderen