Follow by Email

dinsdag 4 maart 2014

Winterdip

Als december eindelijk voorbij is, wordt in januari alles weer lekker gewoon. En dan komt in februari de winterdip. Meestal voor zeker vijf, zes weken. Geen idee waarom. Te weinig daglicht? De winter duurt dan te lang? Het is iets biologisch, want tijdens m'n zwangerschappen had ik nergens last van. Maar helaas, nu is hij er weer...

Eigenlijk heb ik geen puf om allerlei (verplichte) dingen te doen. Mentale energie vooral. Niet om mailtjes te beantwoorden. Niet om brieven te versturen. Niet om telefoontjes te plegen. Niet om rekeningen te betalen. Ik vergeet ze ook oprecht overdag. Vervolgens grijnst 's avonds een achterstand aan actielijstjes in een hoekje van m'n hoofd. En dan lukt het niet meer. Ik durf sommige mensen niet eens goed onder ogen te komen als ik belangrijke dingen vergeet, zoals verjaardagen.

Ik voel mij deze periode net een eekhoorntje dat te vroeg wakker is. Ik verlang vreselijk naar de zomer, naar warmte en licht en vrolijkheid. Al m'n voorraden en reserves zijn op en de winterslaap is over. Ik zit maar in een hoekje te rillen en iedere boom lijkt te ver weg.

Niets verleidelijker dan m'n hoofd onder het dekbed te verstoppen, maar dat lukt niet met kleine kinderen. Meestal is verleiding twee dan om achter de laptop te gaan zitten en allerlei zinloze dingen te gaan doen.
Dit jaar kies ik voor variant drie, ontdekte ik: alvast de voorjaarsschoonmaak doen.

Vandaag stonden alle prullenbakken en vuilnisemmers buiten uit te druipen, inclusief een gedemonteerd keukenkastje waar normaal alle viezigheid in verstopt zit. Boven op zolder hangen de hoezen van bank 1 te drogen. Vanavond heb ik stapels achterstallige strijk weggewerkt. Ik heb zeer grondig gestofzuigd. De keuken is brandschoon, inclusief de oven en de magnetron. Plus nog allerlei kleine dingetjes.
Nu ben ik dus zeer gelegitimeerd fysiek doodmoe en voldaan. Maar die actielijstjes zijn nog in dezelfde fase als toen ik vanmorgen uit bed kwam...

Lieve mensen om mij heen, ik probeer het heus allemaal goed te doen. Nog even geduld alsjeblieft tot ik weer functioneer!

2 opmerkingen:

  1. Geloof me, je doet het al helemaal goed.
    He-le-maal goed, gewoon zoals je bent.

    (en anders print je dit en plak 't maar op de spiegel mocht je het af en toe vergeten!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schoonmaken / opruimen / huis op de kop werkt voor mij wel erg goed als ik zo'n bui heb. En dat lekkere lentezonnetje ook... bijna, bijna! roep ik steeds tegen mezelf. Nu maar hopen dat er niet nog een fikse winterse periode komt de komende weken...

    BeantwoordenVerwijderen