Follow by Email

maandag 12 mei 2014

Lavinia en eten

Bij Tiuri konden we de mango van de muur en de pap van het plafond lepelen. Onze jongens variëren 's avonds tussen: dat lust ik niet en dat eet ik niet. Zolang de boterhammen vol chocoladepasta zitten, gaan die er gelukkig wel in. Piak eet bovendien eindeloos appels en Tiuri zou het liefst ook eindeloos koek eten.
Op een of andere manier zijn ze er groot, sterk en gezond bij.

Maar waar Lavinia van moet groeien, het blijft me een raadsel.
Live mamamelk, ja, dat wel. Het liefst nog zeker zes keer per dag. Wel met wat randvoorwaarden, want ik eet noodgedwongen nog steeds lactosevrij en sojavrij en nootvrij. Waar ik van moet groeien, das het tweede raadsel.

Ik heb nog nooit een kind gezien dat zo weloverwogen en vastberaden de lippen op elkaar kan klemmen als er voedsel in de buurt komt. Ze is zo bijdehand dat ze niet gaat huilen of schreeuwen, want dan moet haar mondje open en gaat er alsnog een hapje in. Dus is ze stil, draait ze haar hoofdje om, duwt ze de lepel of het eten weg en blijft haar mondje dicht.

Van een boterham eet ze een paar hapjes. Fruitpotje lust ze wel, maar niet meer dan één per dag. En ze heeft ook nog voorkeur voor het smaakje, want bepaalde dingen vindt ze vies. Avondeten? Echt niet. Met een hoop afleiding en geklieder doen we vier keer over zo'n miezerig potje groente voor kinderen van vier maanden. Vers avondeten lust ze ook niet, trouwens.

Mariabiscuitjes wil Lavinia wel, omdat je daar zo lekker mee kunt viezikken. Kun je iedereen mee onder smeren en je hele stoel vol kruimelen. En later zitten de stukjes overal en kan niemand controleren hoeveel je opgegeten hebt.

Vrijdag mogen we weer naar het bureau, waar mevrouw gewogen en gemeten en geprikt gaat worden. Ik hou mijn hart vast wat de weegschaal nu weer zegt!

2 opmerkingen:

  1. Maar goed dat ze op het CB geen weegschaal hebben voor moeders. Hoewel, als jij zo doorgaat, pas je nog op het kindermodel ook.... ;-(
    Karakter is fijn, maar soms kun je verlangen naar een tikkeltje mainstream denk ik zo?!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het wonder zien gebeuren tussen zn tiende en elfde jaar: jaren alles geprobeerd en opeens eet ie. Proeft ie. En wil hij nog een porte. Het komt vanzelf!

    BeantwoordenVerwijderen