Follow by Email

woensdag 21 mei 2014

Ridder Tiuri

Vorige week mailde ik onze ruiterclub wat de opties waren voor paardrijlessen. Ik kreeg direct een mailtje terug: precies die dinsdag zou er een proefles zijn. Tiuri liep met een strak gezichtje het terrein op. Hij kreeg een cap en laarzen te leen. En daar ging hij, op een grote pony. Hij ontspande en straalde helemaal! 

Die avond kon Tiuri niet slapen. Ergens om 21.30 kwam het er uit: hij was bang dat de klas zou vinden dat paardrijden voor meisjes is. Rafox en ik hebben om de beurt met hem gepraat. De volgende morgen verklaarde Tiuri stellig dat hij zich niets aantrok van de klas en dat hij graag door wil met paardrijden. Ik was zo trots op hem!

Tiuri doet het sowieso beter. Hij speelt weer met de playmobil. Hij speelt weer buiten. Hij leest enthousiast: over het Ros Beyaart, over Lancelot, over Michiel de Ruyter. En Brief voor de Koning mag hij nu in de klas uitlezen. (Mijn mediëvistische hartje gloeit!)

De sleutel? School.

Rafox heeft met de Opvoedpoli samen een gesprek gehad op school. Eindelijk zitten de ib-er en wij op één lijn. Na anderhalf jaar praten, gelooft de ib-er dat er iets is met onze zesjarige. Eindelijk ziet ze in dat daar iets mee gedaan moet worden. Eindelijk gaan we samenwerken met school.

Maar het allerblijst ben ik met de juffen. Er is nu wekelijks overdracht hoe het gaat. Er is extra uitdaging. Er is aandacht voor zijn prikkelgevoeligheid. Er is begrip voor hem, dat hij anders in elkaar zit. Voor het eerst heb ik het gevoel dat de juffen hem zien. Sterker nog, de ene (ervaren) juf vindt hem echt leuk! En de andere juf, die wil heel graag leren en staat open voor onze tips en ervaringen.

Van weeromstuit begint Tiuri veel beter onder woorden te brengen wat hem dwarszit. Hij gelooft dat die grote mensen hem willen begrijpen en helpen. Hij begint er voorzichtig wat vertrouwen in te krijgen. Natuurlijk knettert hij soms nog behoorlijk, maar ik hoop dat we de spiraal naar boven nu gevonden hebben.

3 opmerkingen:

  1. Jippie! Ik ben zo blij voor jullie, Mim :)
    Liefs, Jet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dát is goed nieuws! Inderdaad, spiraal... het een beinvloedt het ander. Ik duim mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Natuurlijk school, maar ook een dijk van een papa en mama die hem nooit laten vallen!!

    BeantwoordenVerwijderen