Follow by Email

woensdag 4 juni 2014

Lavinia en de diëtiste

Vanmorgen mocht ik met Lavinia naar de diëtiste. Nu een speciale kinderdiëtiste in het ziekenhuis. Het bleken er zelfs twee te zijn: ook nog een stagiaire. Ik had de afgelopen tijd een logboekje bijgehouden met ons eetpatroon. Dat kon ik dus mooi alvast laten zien.

De dames concludeerden dat Lavinia officieel te weinig eet, als je de borstvoeding buiten beschouwing laat. Want wat daarin zit, kun je niet meten en telt niet mee. Dat was volgens hen waarschijnlijk ook de reden dat de kinderarts vond dat ze op kunstvoeding over moet: das handig met calorieën tellen. Maar omdat ze die kunstvoeding niet doet, was het inderdaad best slim dat ik gewoon borstvoeding bleef geven. Als ze dan daarnaast maar wel die 700 calorieën van het schema gaat binnenkrijgen. Hmmmm...

Met die kunstvoeding moet je creatief zijn in het begin. O, dat deed ik al, met gepureerde peer en banaan en gemixt met borstvoeding enzo. Precies. Maar Lavinia vindt het gewoon echt smerig. Bovendien krijgt ze absoluut niet 2x 200 cc weg: 100 is het maximum en dat gaat langzaam hapje voor hapje. De conclusie is dus dat ze een andere volledig lactosevrije kunstvoeding krijgt, met meer calorieën per hapje. Morgen brengt de postbode de eerste voorraad.

Zelf moet ik vooral eiwitten binnen krijgen. Uit ehm, wat precies? Vlees, peulvruchten en eieren dus. Want noten en soja, nee, dat is ook verboden. En amandelmelk ook. Lavinia en ik moeten vooral véél eten. Er is geen lijst met goede producten, er is geen speciaal kookboek met lekkere recepten, er is zelfs geen kant en klare website waar ik blij van word.

Hoewel, ik ben ontzettend hip: vegan is mode. Er zijn rare mensen die vrijwillig lactosevrij eten. Ze hebben heel leuke websites met allerlei tips en recepten en eetdagboeken. Helaas doen deze mensen óveral noten en/of soja in. Dus ik blijf nog even zoeken naar een leuke, lekkere, legale verjaardagstaart voor Lavinia!

1 opmerking:

  1. Wat een uitzoekwerk en wat een ellende dat jij ook niets mag eten en wel moet aankomen?! Maar kan me ook voorstellen dat je liever nog niet stopt met borstvoeding. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen