Follow by Email

donderdag 19 juni 2014

Tiuri zeven!

Al dágen was Tiuri aan het stuiteren. Hij lag tot 22.00 of later wakker. Hij kon niet op z'n stoel zitten. Hij kon niet rustig zitten lezen. Hij luisterde niet. Alles van onrust over zijn verjaardag. Tiuri is nu zeven!

Tiuri weet al een tijdje dat hij van ons voor zijn verjaardag paardrijlessen krijgt. Maar wilden we alsjeblieft aan de familie vragen wat ze gaan geven? Hij kan er écht niet tegen als het een verrassing is. Ook aan de klasgenoten voor het feestje heeft hij gevraagd wat ze gingen geven. Gelukkig had ik hem voorbereid dat de meeste kinderen dat niet willen verklappen...

Vanmiddag was het kinderfeestje. Tiuri had vooraf besloten dat we C.reationary gingen doen, een lego spel. Daarna stand-in-de-mand, dan wuivertje (zwaaiverstoppertje), dan voetballen, dan patat eten en dan naar huis. Prima hoor. Gelukkig ging alles volgens plan. Behalve dan de regen die het voetballen kwam verhinderen. Daar hebben we maar een filmpje voor in de plaats gedaan. En we hebben het allemaal overleefd. De zeven gasten vonden het zelfs leuk!

Toch lag Tiuri vanavond in bed te huilen. Hij had het gevoel dat de kinderen hem niet begrepen hadden. Ze hadden gezegd dat hij zo druk deed en dat vond hij helemaal niet leuk. En ze deden dingen die hij helemaal niet in z'n hoofd had. Tiuri is twee keer een tijdje in de keuken gaan zitten met een stripboek, om weer even rust in zijn hoofd te krijgen. Nu voelde hij zich zó moe en zat zijn hoofd zó vol en was hij zó verdrietig.

Ik heb uitgelegd dat alle mensen weggetjes in hun hoofd hebben. Maar dat Tiuri soms snelweggetjes heeft of sluiproutes. Dat het dan moeilijker is om elkaar goed te begrijpen. Hij werd er erg verdrietig van. 'Bij mij rijden er telkens heel veel auto's tegelijk heel hard. En als ze dan botsen, dan ontplof ik. Want ik was verdrietig over oma en blij over mijn verjaardag en verdrietig over het feestje en dan ook nog school, dat is allemaal veel te veel.'

Het valt niet altijd mee om zeven jaar en Tiuri te zijn!

2 opmerkingen:

  1. Ach ventje. Het is ook veel, dat ligt niet alleen aan zijn eigen hoge-snelheids-wegen... En van groot worden moet je soms even flink grienen (dat zie ik hier ook regelmatig).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met je zoon. Ook al had ik hem een onbezorgder verjaardag gegund... Maan wat kan hij het goed verwoorden...

    BeantwoordenVerwijderen