Follow by Email

dinsdag 30 september 2014

Rustweek

Ik wist niet dat ik zo moe kon zijn. Afspraken met de kinderarts, de fysio, de kinderthuiszorg, de diëtist, de KNO-arts, de oogarts, de tandarts, het consultatie.bureau, de opvoedpoli, de IB-er en meerdere juffen, ik zou serieus de family-planner dagelijks mee gaan sjouwen.

Want nee, Lavinia groeit niet en staat nog steeds niet. De fysio constateerde vanmorgen dat haar grove motoriek zes maanden achter loopt. En op 13 oktober hebben we Onderzoeksdag. Ik vermoed dat we er nog lang niet zijn met ons meiske. Het vraagt niet alleen fysieke energie om daarmee bezig te zijn, maar ook veel mentale energie om voor haar te vechten en de moed niet op te geven.

Tiuri vraagt uiteraard ook veel energie. Hij heeft zijn regels en structuur en aandacht hard nodig. Op school krijgt hij wel ander werk, maar dat is voor een behoorlijk deel bezig houden. Want de plusklassen zijn maar twee x een uur. We willen voor hem het definitieve diagnose traject in, plus vragen hoe school en wij hem beter kunnen begeleiden.
Het gaat best goed met hem, maar dat is ook omdat ik steeds beter problemen kan voorkomen. Ons gezin past zich beter aan. Ik denk steeds ook vooruit voor hem en bedenk oplossingen, bruggetjes en strategieën. Maar hij moet dat allemaal zelf gaan leren.

En dan doe ik mn best om onze kleuter ook genoeg liefde en aandacht te geven. Piak heeft het best taai als groep 1 jongetje in een groep 1/2 klas. Al die grote jongens waar hij bij wil horen, kosten hem vreselijk veel energie.
Piak maakt zich ook zorgen om zijn zusje. Hij praat nog regelmatig over oma die gestorven is. Hij is bezig met veel te grote thema's voor zo'n klein hartje, zoals doodgaan, ziekte,  trouwen en liefde.
Het resultaat is dat hij snel huilt, vaak wil knuffelen en 's nachts spookt.

Ik heb mezelf verplicht om een rustweekje te houden. Het huishouden is toch nooit klaar. Maar als ik nú niet een tijdje ga zitten, eten en rusten, weet ik niet hoe lang ik het nog trek. Ach, kan ik mooi al mn knutselklusjes afmaken: lekker borduren, haken en naaien!

1 opmerking:

  1. Vraag de Sint maar om een XL familieplanner :-) En voor nu een dik kruis door deze week en de voetjes omhoog!

    BeantwoordenVerwijderen