Follow by Email

donderdag 30 oktober 2014

Twee broertjes, honderd verschillen

Gisteravond kwam de juf van Piak op bezoek. Piak was uiteraard al de hele dag wat wiebelig, want de júf op bezoek, dat was toch wel heel wat. Ze kwam pas om 20.00, dus Piak lag toen al ruim een uur in bed. Ik had beloofd hem even wakker te maken en hij mocht op de bank een beetje water drinken. Zo schattig, zat hij verlegen te glunderen, met z'n knuffel! Binnen vijf minuten lag hij weer te slapen in z'n bedje, maar hij beschouwt het echt als een groots moment.

De juf praatte en praatte en praatte. Ze heeft drie jaar geleden ook Tiuri in de kleuterklas gehad en bleef maar vergelijken. Piak is veel socialer en speelt zo lekker. Piak let zo goed op wat de andere kinderen doen. Piak kan zo goed knutselen. Piak zingt zo graag mee met de liedjes. Tsja, dat zijn inderdaad niet de sterkste kanten van onze oudste en nummer twee gaat hem daarin aan alle kanten voorbij.

Juf dacht dat wij Tiuri destijds per se naar groep 3 wilden doorduwen, dus dat we dat bij Piak vast ook wilden. Maar heus, het is zo'n ander kind! Piak heeft zichzelf helemaal nog niet leren lezen en schrijven. Piak kan nog helemaal niet zoveel verder rekenen dan de rest van de klas. Piak verveelt zich nog helemaal niet met de werkjes. Tsja, Tiuri focuste enorm op lezen en rekenen en die werkjes vond hij een drama.

De boodschap van de juf was eigenlijk: Piak is anders dan Tiuri, dus hij hoeft geen klas over te slaan. Ik heb gevraagd of ze dacht dat hij nog ruim 1,5 jaar kleuteren nog steeds leuk zou vinden. Dát wist ze niet. Met wie Piak dan speelt: met zijn hartsvriendinnetje en de groep 2 kinderen. Hoe hij in de klas doet: hij past zich aan.

Het viel mij op dat de juf vooral de auti-dingen van Tiuri benadrukte. Want Tiuri had geen aansluiting omdat hij op een andere planeet zit. Tiuri deed niet aan knutselen en kleuteren, omdat het totaal niet bij zijn wereldje past. Tiuri focuste zo op lezen en rekenen, dat hij volgens mij nog steeds nauwelijks kan knippen en plakken (ik heb het hem nog nooit zien doen). Bovendien: dit is de juf die destijds Tiuri juist lánger wilde laten kleuteren, omdat hij sociaal zo jong was. Mijn vertrouwen in haar beoordeling is dus niet zo heel groot...

Gelukkig duurt het jaar nog lang en hoeven we nog geen definitieve keuzes te maken. We hebben nu afgesproken dat Piak wel de cito-toets van groep 2 gaat doen in januari. Dat geeft tenminste een objectief beeld. En verder mag hij nu gewoon de groep 2 werkjes doen als hij daar zin in heeft. Dan gaan we na de cito weer opnieuw in gesprek.

Want Piak is inderdaad anders dan Tiuri, dus dat betekent dat hij zijn eigen beoordeling moet krijgen!

1 opmerking:

  1. Als je bekijkt wat Piak níet is, ga je compleet voorbij aan wat of wie hij wel is. Hij is zelf iemand en niet een mini-Tiuri - zoals geen enkel tweede kind een kopie is van zijn grote broer of zus volgens mij. En dus verdient hij een open blik.
    (Ergens lees ik tussen de regels door dat juf zich verbaasde dat jullie ook een "normaal" kind op de wereld hebben gezet?)

    Overigens doen ze bij ons op school wel de Cito, maar alleen omdat het moet. Van beide boys heb ik nog nooit een score gehoord en ik weet niet in hoeverre de Cito nou een objectief beeld geeft van aansluiting bij de aangeboden lesstof. Kijken of je kind met een lach het klaslokaal verlaat is volgens mij een betere graadmeter :-)

    BeantwoordenVerwijderen