Follow by Email

dinsdag 30 december 2014

Terug kijken

Het is overal de tijd van de lijstjes en de jaaroverzichten. Overal terugblikken, soms vooruitkijken. Er valt niet aan te ontkomen.

Het was voor mij vooral het jaar waarin ma is gestorven. De eerste helft was ze ziek, de tweede helft was er het grote verdriet.

Er is natuurlijk nog veel meer gebeurd. Het was een emotionele achtbaan van twaalf maanden. Telkens als ik dacht te landen, kwam er wéér wat.

Lavinia twee keer in het ziekenhuis, sondevoeding en zorgen. Het gedoe op school met Tiuri, het verdriet in zijn klas. De definitieve diagnose van Tiuri, net voor kerst. Piak die iedere nacht spookte, tot hij werd geopereerd. De nieuwe relatie van pa.

Ik durf nauwelijks vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. Naar alle sores die ons nog te wachten staan. Ik heb mijn handen vol aan leven bij de dag.

Want ik wil óók kunnen genieten. Blij zijn met de kleine dingen die wel goed gaan. Van Tiuri die ademloos Grijze Jagerboeken verslindt. Van Piak die stapels mandala's kleurt en inmiddels 10.000 strijkkralen heeft verwerkt in hartjes, prinsessen en vliegende pony's. Van Lavinia die langs randjes loopt en met knuffels speelt. Van vriendschap en liefde.

Ik hoop dat 2015 een beter jaar word. Waarin ik meer energie heb, zodat ik ook iets terug kan doen voor de mensen die me door de narigheid heen slepen. Waarin ik blij kan zijn met grote dingen. Zodat ik over een jaar kan zeggen dat het eindelijk een goed jaar was.

Fijne jaarwisseling voor iedereen en een goed 2015!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen