Follow by Email

maandag 2 februari 2015

Project 'Eet je bord leeg'

Tiuri heeft al zijn hele leven een bijzondere verhouding met eten. Hij eet graag en veel, hij is groot en gezond, maar heeft aan tafel een gebruiksaanwijzing. Soep is geen eten, volgens Tiuri. Rijst en pasta lust hij wel, mits zonder toevoegingen. Want saus, groente, kipblokjes, gehakt of ondefinieerbare sliertjes mogen er absoluut niet door. Een oudhollandse drievaksmaaltijd van aardappels, groente en vlees gaat het beste. Patat, pannenkoeken en poffertjes gaat er zonder problemen in en pizzakorst lust hij ook.

Gek genoeg wil de rest van ons gezin niet dagelijks hetzelfde eten. Sterker nog, ik vind zo'n drievaksmaaltijd stiekum zelf niet echt lekker. Maar dat levert dus drama op rond de maaltijd.

Toen Tiuri zijn voorlopige diagnose kreeg, hebben we ons neergelegd bij het feit dat eten voor Tiuri een big issue is. Mijn energiemeter zat afgelopen jaar zo diep in het rood, dat ik besloot dat aanpassen de beste optie was. Op dagen die moeilijk waren voor Tiuri, aten we dus iets wat geen gezeur opleverde. Op dagen dat hij goed in zn vel zat, aten we wel andere dingen. Iedere middag keek ik naar zijn barometer en bepaalde ik daarna wat ik ging koken.

Nu ik weer een beetje energie heb, zijn we gestart met het project 'Eet je bord leeg'. Tiuri moet iedere maaltijd zijn bord leeg eten, binnen een half uur. Doet hij dat niet, dan gaat hij direct naar bed, zonder dat hij mag lezen. Uiteraard kijk ik nog wel een beetje naar zijn barometer. Na de zwemles eten we pannenkoeken en na een partijtje schotel ik hem heus geen nasi voor.

We zijn nu zes weken bezig en het werkt aardig. Ik bedoel: hij eet inderdaad zijn bord leeg binnen het voorgeschreven half uur. Regelmatig eenzaam in de keuken, maar toch. Ik verwacht dat hij over nog zes weken niet meer iedere vijf minuten aan de sanctie herinnerd hoeft te worden.

Dan kunnen we de volgende drie maanden verder met fase II: 'Eet je bord leeg zonder mopperen'....

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen