Follow by Email

maandag 13 juli 2015

Logeren

Bij vakantie hoort logeren. Dat weet ik al sinds ik bijna vier was. Het is één van mijn vroegste herinneringen: nichtje logeerde bij mij. Rond 23.00 sliepen we nog niet en werd ze opgehaald door haar papa. Gek hoe je volledig vergeet hoe ouders op zo'n geweldige belevenis reageerden...

Vanavond was het mijn beurt om alles uit de kast te trekken om twee kinderen in slaap te krijgen. Piak heeft het al sinds kerst over deze logeerpartij. Buurvriendinnetje is namelijk verhuisd en hij mist haar vreselijk. Ter compensatie beloofde ik dus al een half jaar dat ze mocht komen logeren. We tellen al een week of zes de nachten af. Vanmiddag snotterde hij uitgebreid omdat ze een halfuurtje later kwam. En nu kon hij er niet van slapen. Zij trouwens ook niet.

Ze zijn heus moe genoeg hoor. Buurvriendinnetje heeft adhd en dat betekent dat ze geen moment rustig zitten. Mijn kinderen kunnen stuiteren, maar zij kan echt veel harder. Vereist ook wat alertheid als ouder. Ik herinner me bijvoorbeeld nog levendig hoe Piaks kledingkast omviel en ze bijna geplet werden. Ze spelen ontzettend zoet samen en je hebt er geen kind aan. Behalve dan dat de ruimte waar ze vijf minuten in verbleven, eruit ziet alsof er een explosie was. Maar ach, mogen ze samen opruimen hoor.

De ervaring leert dat in slaap vallen even duurt. Dus stop ik logeetjes altijd zeer vroeg in bed. Hebben ze tijd genoeg om te rommelen voordat het écht laat is. Voorlezen, zingen, knuffelen met allebei. Ik heb nog wat schaduwen verplaatst en monsters weggejaagd. Ze zijn allebei weer in hun eigen bed gestopt. Al het speelgoed is weer uit de bedden gehaald. De lampjes en gordijnen zijn gecheckt. Met uiteindelijk de vertrouwde beker warme melk om 21.00 en toen werd het echt stil.

Het zal me benieuwen hoe laat ze morgenochtend wakker zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten