Follow by Email

zondag 12 juli 2015

Verveling

Zeg nóóit tegen je achtjarige zoon dat hij na 'samen hardlopen' een stroopwafel krijgt. Tiuri heeft me inmiddels vier avonden door de buurt laten rennen. Ondertussen zegt Evy dan bemoedigende woorden in mn oortjes, die ik hardop aan hem doorgeef. Dat hardlopen is best goed voor ons, want qua conditie kunnen we wel wat verbeteren. En die stroopwafels zijn óók goed voor ons, want voor de lijn hoeven we echt geen stap te verzetten. Die dertig lessen gaan we deze zomervakantie wel even allemaal doen, aldus Tiuri, want dan rent hij na de vakantie het hardst van de hele school. Ik vrees dat we ons geen avond rustig zullen vervelen...

Overdag vervelen, tsja, dat risico is een stuk groter. Tiuri zag enorm op tegen zes weken thuis. Hij ging liever gelijk naar groep 6, want hij had zich afgelopen jaar al genoeg verveeld. Ik heb hem nog maar niet verteld dat het daar waarschijnlijk niet veel beter is. We doen ons best met nieuwe juffen en een nieuwe ib-er, maar ik hou mn hart vast.

Tiuri zoet houden is een hele uitdaging. Dus puzzel ik al drie weken op Themaweken. Inclusief allerlei opdrachten, boeken, proefjes, filmpjes en uitstapjes. We gaan deze week 'Zon maan sterren' doen. Veldslagen en ontdekkingsreizen staan daarna op het programma. Als dat werkt, gaan we er nog wat thema's bij bedenken. Voor iedere opdracht krijgt Tiuri een stempel en bij genoeg stempels, krijgt hij een (tweedehands) stripboek.

Om Tiuri in de stemming te krijgen, ben ik gisteren met hem naar museum Boerhaave geweest. Met een grote koffer en een wiskunde-speurtocht trokken we langzaam door de zalen. Want 24 pagina's wiskundige opdrachten, dat duurt even voor het klaar is. Het was fantastisch! Hij lag languit op de grond met een quadrant, leerde met een tekenaap werken, rekende met Napierstokjes en nog veel meer. Er waren allerlei meetinstrumenten, telescopen, globes en planetaria. We zagen trouwens ook de allereerste wereldkaart waar onze Zeestraat (adres) op staat. En de kindertentoonstelling, ach, daar hobbelde Tiuri braaf doorheen, zonder veel interesse...

Nu ligt er een ordner klaar met allerlei opdrachten. Artikelen uit de National Geographic met vragen, een proefje met 'bouw je eigen raket', een instructie voor een zonnewijzer en computeropgaven van webkwestie.nl. Bij verveling wijs ik deze zomer even naar de ordner!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen